Afterwards, when I uploaded the picture to my computer, it reminded me of the what the Gemara tells us in the tractate of Berachot (28B). Rabbi Yochanan Ben Zakai's sun is about to set, and he stops to reflect on the two ways that are before him:
וכשחלה רבי יוחנן בן זכאי נכנסו תלמידיו לבקרו כיון שראה אותם התחיל לבכות אמרו לו תלמידיו נר ישראל עמוד הימיני פטיש החזק מפני מה אתה בוכה אמר להם אילו לפני מלך בשר ודם היו מוליכין אותי שהיום כאן ומחר בקבר שאם כועס עלי אין כעסו כעס עולם ואם אוסרני אין איסורו איסור עולם ואם ממיתני אין מיתתו מיתת עולם ואני יכול לפייסו בדברים ולשחדו בממון אעפ"כ הייתי בוכה ועכשיו שמוליכים אותי לפני ממ"ה הקב"ה שהוא חי וקיים לעולם ולעולמי עולמים שאם כועס עלי כעסו כעס עולם ואם אוסרני איסורו איסור עולם ואם ממיתני מיתתו מיתת עולם ואיני יכול לפייסו בדברים ולא לשחדו בממון ולא עוד אלא שיש לפני שני דרכים אחת של גן עדן ואחת של גיהנם ואיני יודע באיזו מוליכים אותי ולא אבכה אמרו לו רבינו ברכנו אמר להם יהי רצון שתהא מורא שמים עליכם כמורא בשר ודם אמרו לו תלמידיו עד כאן אמר להם ולואי תדעו כשאדם עובר עבירה אומר שלא יראני אדם. בשעת פטירתו אמר להם פנו כלים מפני הטומאה והכינו כסא לחזקיהו מלך יהודה שבא
Translation:
When Rebbi Yochanan ben Zakkai became sick, his students came to visit him. When he saw them enter, he began to cry. "Rebbi, the light of Yisroel, the right pillar, the strong hammer," said his students, "why do you cry?" Answered Rebbi Yochanan, " If I would have to appear in front of an ordinary King who rules only temporarily and whose anger is not lasting and whose death penalty is only of short duration, wouldn't I be terrified? Now that I must come before the King of Kings, Whose rule is eternal and Whose anger is eternal and Whose punishment of death remains everlasting, should I not be frightened?"" Furthermore," he said "there are two paths in front of me, one leads to Gan Eden while the other leads to Gehenom, and one can never be sure on which path he will be led, shouldn't I therefore cry?"
Thereupon they said to him "Rebbi, please bless us". He thereupon told them "If only your fear of heaven be equal to your fear of man". "And not more?" they asked. "When a person sins he is always afraid lest a person see him," was his reply. "If only you realize that HaShem is always watching."
As he was about to return his neshomah to the One Above he told his students. "Empty the house of any objects that can become tomei and prepare a chair for Chizkiyahu King of Yehudah who is coming to greet me".
No comments:
Post a Comment